Het nieuws komt uit de zakenkrant De Tijd: nadat de verkoopcijfers van oldtimers in België tussen 2015 en 2017 ongekende hoogten hebben gezien, zijn die nu sterk aan het dalen. Het gaat dan specifiek om auto’s van meer dan 25 jaar met een O-nummerplaat. In 2019 werden er 14.606 ingeschreven en dat was een derde minder dan twee jaar eerder. De Tijd citeert Philip Kantor, oldtimerexpert bij veilinghuis Bonhams: “De Europese oldtimermarkt is sinds 2010 verzesvoudigd. Dat is gigantisch. Maar de bomen groeien niet tot de hemel”. Wat is de reden voor het dalende enthousiasme? Volgens Kantor “zaten er te veel opportunistische investeerders op de markt. Dat waren geen liefhebbers van oldtimers. Die mensen wilden geld verdienen, maar de markt groeit niet eeuwig”.
Speculatie
De oldtimermarkt is met andere woorden ten onder gegaan aan speculatie. Het ultieme investeringsobject in deze cirkels was de Porsche 911. Peeter Henning van de Belgische oldtimerfederatie BEHVA: “Vijf jaar geleden stond een derde van de hal van de Brusselse oldtimerbeurs vol Porsches. Dat kon niet blijven duren”. “Er zijn zoveel Porsches 911 dat je ze met verlies verkoopt”, zegt autohandelaar Erwin Beerens, die zelf het einde van de hype zag komen en twee jaar geleden preventief zijn oldtimeractiviteiten is beginnen afbouwen.
LEZ
Speculatie is natuurlijk niet het enige probleem. Ook de snel opkomende lage-emissiezones in Antwerpen, Gent en Brussel vormen een obstakel voor liefhebbers. En bovendien moeten oldtimers sinds 2018 verplicht naar de periodieke keuring, terwijl dat voordien niet hoefde. Auto’s die niet meer door de keuring raken, komen terug op de markt en schrikken niet-liefhebbers af.Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: