Terwijl sommigen het design van nieuwe BMW-modellen, en dan vooral de grille en de ostentatieve SUV’s, te opvallend vinden, kan je ze ongemerkt naast deze ‘THE 8 X Jeff Koons’ parkeren. De Amerikaanse kunstenaar ontwierp een door de pop art geïnspireerde versie van de BMW 850i Gran Coupé, die zowel aan de buiten- als de binnenkant bijzonder kleurig wordt.
De tekening is uiteraard niet met een folie aangebracht (misschien een idee voor wie niet de prijs wil betalen, die zo’n 350.000 dollar zou bedragen), maar wel gelakt. Daarvoor had BMW 200 uren extra nodig. Het interieur nam 285 uren extra in beslag. Eigenaars krijgen ook een hoes voor de autopapieren die ontworpen is door Koons en de handtekening van de man in het interieur.
99 exemplaren
Het is niet de eerste keer dat Koons een ‘Art Car’ ontwerpt voor BMW. In 2010 tekende hij al voor de M3 GT2, de 17de Art Car van BMW, die dat jaar deelnam aan de 24 Uren van Le Mans. De 8 Reeks van Koons is geen uniek stuk. Er worden er immers 99 van gebouwd, die verkocht worden op basis van het “first come, first serve” principe. Ze hebben ongetwijfeld al allemaal een toekomstige eigenaar gevonden… behalve één, die op 4 april geveild wordt bij Christies in New York. De opbrengst van die veiling gaat naar het ‘International Centre for Missing & Exploited Children’, een goed doel waarmee Koons al meer dan 20 jaar samenwerkt.
BMW heeft al een lange traditie met zijn ‘Art Cars’, en deed daarvoor in het verleden een beroep op onder andere Roy Lichtenstein, Esther Mahlangu, Jenny Holzer, Andy Warhol, David Hockney, Ólafur Elíasson, Frank Stella, Robert Rauschenberg, Cao Fei en John Baldessari.