De vijfde generatie Audi A4 kwam op de markt in 2015, pal in het midden van Dieselgate... De break volgde al snel op de berline en kreeg een facelift in de loop van 2019, waardoor hij nu aan het einde van zijn carrière zit. De aflossing komt in 2024, met een nieuwe generatie A4 en A5 die ook verder geëlektrificeerd wordt met plug-inhybride en elektrische varianten.
Audi A4 Avant met een familiegezicht
Zelfs bij zijn lancering was deze A4 break geen blikvanger. Hij lijkt dan ook sterk op zijn voorganger, en je zou hem zelfs kunnen verwarren met de A6 Avant gezien de zeer uniforme stijl van het merk. Het is klassiek en spreekt een breed publiek aan, maar stijlvol is het wel. Wie niet wilt opvallen in het verkeer, zal de sobere stijl wel waarderen. De facelift van 2019 was niet erg ingrijpend, maar wel zichtbaar (nieuwe, grotere Singleframe-grille, sportievere bumpers). De A4 krijgt ook een scherpe blik dankzij de adaptieve matrix-ledkoplampen, met ook dynamische knipperlichten voor- en achteraan. De A4 break wordt ook aangeboden als Allroad met krachtige motoren met vierwielaandrijving (40 TDI met 204 pk en 45 TFSI met 265 pk) en met zijn SUV-achtige look, dankzij een verhoogd koetswerk met plastic wielkastbeschermers.
Eindelijk een aanraakscherm
Er is geen gigascherm zoals in de BMW 3 Reeks of de Mercedes C-Klasse, maar de facelift van de A4 heeft ook een nieuw infotainmentsysteem meegebracht (MMI Touch). Dat laat zich bedienen via een groter scherm (10,1 inch) dat nu ook aanraakgevoelig is, in tegenstelling tot het oude systeem met een draaiwiel. Sommigen zullen deze evolutie waarderen, anderen dan weer niet... Gelukkig is het scherm gemakkelijk te bedienen dankzij een haptische feedback, die het gevoel geeft van op een knop te drukken.
Ook het optionele Virtual Cockpit van Audi blijft een aangename toevoeging, waarbij de klassieke tellers achter het stuur worden vervangen door een multifunctioneel scherm van 12,3 inch. Daarop kan je onder meer de kaart van de navigatie (ook van Google Maps) in fullscreen weergeven.
A4, maar niet voor 5...
Aan boord van deze Audi doet vooral het uitstekende afwerkingsniveau ons plezier: de aankleding is solide, zit perfect in elkaar en is bekleed met hoogwaardige plastics. Op dit vlak is de A4 helemaal niet verouderd, alles lijkt ook gemaakt om lang mee te gaan.
Met de schuifmeter in de hand is de A4 Avant net zo lang als de berline en biedt hij dius evenveel zitruimte achterin. Wat geen nadeel is, want je zit er comfortabel en zelfs lange volwassenen moeten hun benen niet in de knoop leggen. De middelste zitplaats op de achterbank is echter niet comfortabel: de grote middentunnel maakt het onmogelijk om je benen recht te houden, terwijl de rugleuning hard is en de hoofdruimte beperkt. De A4 is dus eerder geschikt voor 4 dan voor 5. De koffer is wel ruim, op hetzelfde niveau als zijn directe concurrenten.
Er is ook een verdeelsysteem voor de bagageruimte aanwezig: zijn rails, netten en bevestigingspunten kunnen onder de laadvloer worden verborgen wanneer je ze niet gebruikt. Ook de omkeerbare bodemplank is handig, met een zacht tapijt aan de ene kant en een rubberen mat aan de andere zijde voor het vervoeren van vuile spullen. De achterbank kan in 3 delen worden neergeklapt (40/20/40).
Benzine en diesel, maar geen plug-in
In tegenstelling tot de BMW 3 Reeks Touring of de Mercedes C-Klasse, is de huidige Audi A4 niet beschikbaar als plug-inhybride. In tegenstelling tot de berline is de Avant echter wel beschikbaar als hitsige RS4, met zijn 2.9 V6 van 450 pk en 600 Nm (0-100 km/u in 4,1 seconden en topsnelheid tot 280 km/u), die je ook als ‘Competition’ kan bestellen voor een nog sportiever weggedrag. Een stapje lager staat de S4 Avant, die aangedreven wordt door een 3.0 V6 diesel van 341 pk en 700 Nm. Een al zeer krachtige motor die een sprint van 0-100 km/u mogelijk maakt in minder dan 5 seconden.
De rest van het gamma bestaat uit 2 liter-viercilinders op benzine (150 tot 265 pk) of diesel (136 tot 163 pk). Op de RS4 na zijn de motoren wel uitgerust met een milde hybridisering (mild hybrid 12 V, of 48 V op de S4), die een geïntegreerde starter-generator en een kleine lithium-ionbatterij omvat.
Merk tenslotte nog op dat de A4 niet meer beschikbaar is met een manuele versnellingsbak, alle varianten hebben tegenwoordig standaard een automaat. De S4 en RS4 beschikken over de uitstekende koppelomvormer met 8 versnellingen, de andere motoren hebben een robotbak met dubbele koppeling en 7 versnellingen die over het algemeen goed zijn werk doet, maar bij het vertrekken soms wat twijfelt.
Niet speels, wel rustgevend
De RS4, S4, 40 TDI (diesel van 204 pk, enkel als Allroad) en de 45 TFSI (benzine met 265 pk) hebben recht op vierwielaandrijving, die in alle omstandigheden voor voldoende tractie zorgt. De andere A4 Avants worden enkel op de voorwielen aangedreven. Ze hebben een efficiënte en veilige wegligging, maar speels is het niet. Bij een meer dynamische rijstijl zorgen de BMW 3 Reeks en de Mercedes C-Klasse voor meer rijplezier. Dat gezegd zijnde, is de A4 wel een uitstekende reiswagen, zeker als je voor de gestuurde demping en de variabele stuurinrichting kiest (hoe meer je aan het stuur draait, hoe directer de besturing). En deze break van Audi heeft ook recht op alle moderne rijhulpsystemen.
Prijs Audi A4 Avant
De Audi A4 Avant kost 1.850 euro meer dan de berline. Hij is een stuk ouder dan de BMW 3 Reeks en de Mercedes C-Klasse, maar hij is ook een stuk goedkoper, wat hem weer interessanter maakt. De prijzen beginnen bij 37.842 euro voor een benzinemotor (35 TFSI met 150 pk) en bij 42.750 euro voor een diesel (35 TDI van 136 pk), wat 5.000 euro goedkoper is dan bij BMW. En dan is de Mercedes C-Klasse nog duurder... Deze break van Audi is nochtans net zo betrouwbaar als zijn twee rivalen, maar zijn restwaarde zal inderdaad wat lager uitvallen.
Ons verdict
Hoewel hij aan het einde van zijn carrière zit, is de Audi A4 Avant nog steeds mee met zijn tijd. Hij is misschien niet zo capabel qua dynamiek als de nieuwste BMW 3 Reeks en Mercedes C-Klasse, maar hij kan nog steeds volgen, zeker op vlak van bouwkwaliteit en afwerking. Alleen jammer dat er geen plug-inhybride is en dat het motorenaanbod enigszins beperkt is, al is het gamma wel logisch opgebouwd.