De huidige A6 stamt uit 2018 en kruip dus stilletjes aan richting zijn pensioen. Zijn opvolger krijgt ook een volledig elektrische versie en wordt in 2024 verwacht, terwijl de break in 2025 moet volgen. In afwachting daarvan is het huidige model nog steeds in vorm en kreeg het zelfs een kleine facelift in de zomer van 2023.
Bekend design
Bij Audi heeft het ene na het andere model meestal een vergelijkbaar design. Deze A6 break zou je bijna kunnen verwarren met zijn voorganger uit 2010... Een herkenningspunt zijn de zijspiegels, die nu op de deuren zitten gemonteerd en niet meer op de A-stijlen zoals vroeger, wat voor minder windgeruis zorgt. Het huidige model kreeg in de zomer van 2023 nog een kleine facelift. Maar daarvoor moet je echt een vergrootglas bovenhalen om de verschillen te kunnen zien. Zo is er een heel licht hertekende neus met een nieuwe grille, herwerkte luchthappers en iets andere koplampen. Het S-Line-pakket wordt nog steeds aangeboden voor een meer sportieve look, zowel aan de buitenkant als binnenin. In tegenstelling tot de berline krijgt de break ook een uitgeklopte RS6 en een avontuurlijke Allroad met SUV-elementen (verhoogde bodemvrijheid, plastic koetswerkbescherming).
Standaard Virtual Cockpit
Het dashboard, met zijn moderne en strakke look, heeft vrijwel geen knoppen. Het merendeel van de functies laat zich via een aanraakscherm bedienen. In totaal zijn er drie displays te vinden aan boord. Te beginnen met het klassieke centrale aanraakscherm van 10,1 inch waarmee je het infotainmentsysteem en de (standaard meegeleverde) navigatie bedient. Daaronder vind je nog een scherm van 8,6 inch, waarmee je de airco kan bedienen en adressen kan invoeren door ze neer te schrijven met je vinger. Tenslotte zijn de klassieke tellers sinds de facelift van 2023 standaard vervangen door het Virtual Cockpit van 12,3 inch, waarop je onder meer de GPS fullscreen kan weergeven, wat zeer aangenaam is dankzij de kaarten van Google Maps, die met een mooie resolutie worden weergeven. En ook de connectiviteit is helemaal mee met zijn tijd.
Minder koffer voor de hybride
In tegenstelling tot de A8, is deze A6 niet volledig opgetrokken uit aluminium. Zijn structuur bestaat uit een mix van staal en aluminium, waarbij dat laatste vooral wordt gebruikt voor de achterschorten, deuren, motorkap, voorspatborden en de kofferklep. Achteraan in deze bijna 5 meter lange break zitten de zijdelingse passagiers erg goed, maar die in het midden heeft minder elleboogruimte en moet zijn benen rond de brede middentunnel plooien. Geen opmerkingen over de koffer, met een groot laadvolume. De bagageruimte van de hybrides is echter 160 liter kleiner (met daarmee nog maar 405 liter met de achterbank rechtop, wat minder is dan in een A4 Avant...), maar de koffer blijft praktisch dankzij een erg rechte vorm.
Van 163 tot... 630 pk!
Het traditionele gamma is opgebouwd rond 2 liter-viercilinders met turbo op benzine (204 of 265 pk) of diesel (163, 204 of 245 pk), die afhankelijk van de versie worden voorzien van vierwielaandrijving. Bekende en bewezen motoren, die vrij aangenaam zijn in gebruik en ook een redelijk verbruik kunnen voorleggen. Bovenaan het gamma zit de sportieve S6 (3.0 V6 diesel van 344 pk, 0-100 km/u in 5 seconden) of de duivelse RS6 Performance met zijn 4.0 biturbo-V8 van 630 pk/850 Nm (0-100 km/u in 3,4 seconden).
Er zit trouwens geen handbak meer in deze A6: alle versies beschikken over een automaat (robotbak met 7 versnellingen en een dubbele koppeling voor de viercilinders of een ZF-automaat met koppelomvormer en 8 versnellingen voor de S6 en RS6).
A6 met stekker
De huidige generatie Audi A6 Avant is er nog niet als volledig elektrisch model, maar er zijn wel twee plug-inhybride versies: de 50 en 55 TFSI e. Die koppelen een 2 liter-turbobenzine van 252 pk aan een elektromotor (respectievelijk 115 en 143 pk), voor een totaal van 299 of 367 pk, met in beide gevallen meer dan behoorlijke prestaties.
Hun batterij van 17,9 kWh geeft ze een officieel elektrisch rijbereik tot 66 km. Reken eerder op een goede 50 km in de praktijk, wat ook best correct is. Maar zoals steeds wordt deze autonomie beperkt in de winter, aangezien de kou de prestaties van de batterij inperkt en de verwarming stroom opeist. Is de batterij leeg, dan moet de benzinemotor overnemen en stijgt het verbruik naar ongeveer 10 l/100 km (of zelfs meer met een zware rechtervoet), wat natuurlijk een pak meer is dan bij een diesel. Het is dus aangeraden om de batterij zo vaak mogelijk op te laden, anders loop je het risico de voordelen van een hybride in benzine te verdrinken...
Efficiënt en comfortabel
Onderweg valt de goede geluidsisolatie op. De standaard meegeleverde passieve ophanging heeft al een uitstekend compromis tussen comfort en wegligging. De gestuurde dempers hebben niet zo veel meerwaarde. De luchtvering zorgt echter wel voor een fijnere balans tussen hoogstaand comfort en een goede koetswerkcontrole.
De A6 kan ook worden uitgerust met vierwielsturing, waarmee zijn draaicirkel kleiner wordt (van 12,2 naar 11,1 m), het model iets dynamischer wordt in scherpe bochten en stabieler wordt bij het veranderen van richting aan hoge snelheid. We merken echter op dat de hybrides minder behendig zijn dan de benzine- of dieselversies, aangezien de grote batterij het gewicht tot boven de twee ton doet uitkomen. Een extra gewicht dat je voelt in bochten en bij hard remmen.
Prijs Audi A6 Avant
De Audi A6 break heeft een vanafprijs van 56.880 euro als 35 TDI op diesel van 163 pk, 58.150 euro als 40 TFSI op benzine met 204 pk en van... 73.790 euro voor de goedkoopste plug-inhybride 50 TFSI e (waarvan de kosten nog 100% aftrekbaar blijven voor zelfstandigen en bedrijven tot eind 2024). Er zijn echter heel wat opties die de factuur gevoelig kunnen doen stijgen. Dat gezegd zijnde, zijn de nieuwe BMW 5 Reeks (waarvan de Touring nog moet worden voorgesteld) en vooral de nieuwe Mercedes E-Klasse Break nog een pak duurder...
Ons verdict
Deze discrete A6 Avant is ouder en minder opvallend dan de nieuwste Mercedes E-Klasse Break of de aanstaande 5 Reeks Touring (verwacht in de lente van 2024), maar het blijft een aantrekkelijk model dankzij een nog steeds moderne technologie aan boord en een breed motorenpalet (op een volledig elektrische versie na). En dat voor een prijs die minder hoog ligt (al is hij nog steeds niet goedkoop) dan die van zijn rechtstreekse concurrenten...