Bij Alfa Romeo nemen ze duidelijk hun tijd. Het was al 5 jaar geleden dat de Italiaanse autobouwer nog eens een nieuw model voorstelde! De Tonale liep dan ook wat vertraging op. Maar laten we zeggen dat het een academisch kwartiertje is dat we hem met plezier vergeven. Vergelijk het met een diva in een avondjurk die haar intrede doet eens alle genodigden op het feest zijn, kwestie van extra de aandacht te trekken. En die gedurfde avondjurk is net wat Alfa Romeo nodig had.

De Italiaanse designers zijn erin geslaagd om deze 4,53 m lange, 1,6 m hoge en 1,84 m brede SUV mooi aan te kleden. Op het eerste gezicht lijkt hij niet veel kleiner dan zijn grote broer, de Stelvio: hij is amper 16 cm korter, 10 cm lager en 6 cm smaller. Uiteindelijk verschillen hun wielbasissen nog het meest: 2,82 m voor de Stelvio tegen 2,64 voor de Tonale. Het  kleine broertje dus, maar ook maar net. Qua afmetingen zit hij bovenaan het gemiddelde van het compacte SUV-segment. Dat heeft zo zijn voordelen, vooral voor de binnenruimte.

Een interieur dat allesbehalve compact is!

De koffer van deze Tonale biedt een inhoud van 500 liter, die kan worden uitgebreid tot 1.550 liter als alle zetels neergeklapt zijn. Dat is behoorlijk, maar sommige van zijn directe concurrenten doen het iets beter. De ruimte is elders te vinden... Het zijn de passagiers op de tweede zetelrij die profiteren van de royale binnenafmetingen van de Italiaan. Zelfs heel grote inzittenden zullen voldoende hoofd- en knieruimte hebben voor lange ritten achterin zonder ongemak. Anderzijds is de ruimte voor de twee voorste inzittenden wat krap door de brede middenconsole, waarbij de kwaliteit van sommige kunststoffen wat te wensen overlaat. Als je niet te veel aandacht besteedt aan de materialen die op het onderste deel van het dashboard gebruikt worden en die voor verbetering vatbaar zijn, is het (echt) aangenaam om in deze Alfa te vertoeven. Met een dubbel scherm van 12.3 en 10.25 duim, echte knoppen voor de airco en die mooie, vaste aluminium schakelpeddels, nodigt de auto uit voor een ritje!

Elektrificatie biedt voordelen

Onder de motorkap ligt een 1.5 liter micro-hybride turbobenzine met naar keuze 130 of 160 pk. Die laatste zat in onze testauto. Beide motoren worden enkel geleverd met een automatisch schakelende 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling die de voorwielen aandrijft. Een dieselversie zal binnenkort aan de catalogus worden toegevoegd, net als een plug-in hybride uitvoering. Die laatste komt echter pas in 2023. In de praktijk is de elektrificatie van de 4-cilinder goed uitgevoerd. Ondanks de batterij van slechts 0,77 kWh gebruikt de Tonale vaak alleen zijn kleine elektromotor van 15 kW/20 pk en 135 Nm om zich bij lage snelheden geruisloos voort te bewegen. Daarmee haalt hij een gemiddeld WLTP-brandstofverbruik van 6,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 144 g/km. Na onze rit lag ons gemiddelde eerder rond de 7,5 l/100 km, maar de steile en bochtige wegen rond het Comomeer en verschillende ritten door de stad hielpen niet echt om het verbruik laag te houden. Niet slecht dus!





Maar waar is de sportiviteit? 

Alfa's zijn altijd auto's geweest voor gepassioneerde bestuurders die van dynamisch en deugddoend rijplezier houden. Maar in de Tonale is de rijpositie wat hoog, eerder erg SUV-achtig dan sportief. Gelukkig geven de aluminium schakelpeddels, de startknop op het stuur en de digitale meters in jaren '50/'60-stijl nog hoop op het beste! Maar zodra je het stuur draait, volgt een koude douche...





De besturing is zo licht als een veertje en geeft absoluut geen informatie over wat er voorin gebeurt. Spelen met de "DNA" knop beïnvloedt dan wel een beetje de stevigheid van de stuurbekrachtiging, maar in het beste geval gaat de stevigheid van veren naar watten... En dat is jammer, want de motor is reactief, het onderstel evenwichtig en het remmen efficiënt, misschien zelfs wat te efficiënt. De Brembo remklauwen met vier zuigers bijten zich vast in de schijven van zodra je het pedaal nog maar aanraakt. Het is dus niet de dynamiek die ontbreekt, wel het rijgevoel...

Waarom ook niet?

Is de Tonale dan geen echte Alfa Romeo? Laten we het er maar op houden dat het niet is wat we van de Italiaanse autobouwer gewend zijn op het vlak van rijden. Maar misschien is dat niet eens zo erg. Het merk heeft altijd de voorkeur gegeven aan dynamiek boven comfort en praktisch nut en we kunnen niet zeggen dat die aanpak gezorgd heeft voor verkooprecords... De Tonale herschudt de kaarten dus. Hij is praktisch met zijn grote kofferruimte en royale achterbank, en ook op het vlak van comfort heeft hij een prima kaarten in handen. De ophanging combineert perfect soepelheid met de beheersing van de koetswerkbewegingen. Ook over geluidsisolatie van het interieur valt er niet te klagen. Zijn favoriete speelterrein is de stad, waar zijn lichte besturing eindelijk een troef is. En dat treft, want als compacte SUV zal hij waarschijnlijk meer tijd in de stad doorbrengen dan op op een circuit of of bergcols...

Op gelijke hoogte met de concurrentie

Alfa Romeo heeft de officiële prijs van zijn nieuwe SUV nog niet bekendgemaakt. Er wordt echter gesproken over een vanafprijs van rond de € 39.000 voor de stevig uitgeruste 'Speciale' lanceringseditie met het 130 pk sterke blok. Onze testauto met 160 pk, ook in de topuitvoering, zou ongeveer €42.000 gaan kosten. De prijs van het instapmodel zal eerder rond de € 34.000 liggen. Wat leren we uit deze prijzen? Dat de Tonale op gelijke hoogte staat met de concurrentie. En dat mag ook, want hij lijkt alle troeven in handen te hebben om zijn directe rivalen op elk terrein uit te dagen. Behalve dan dat hij die combineert met een galaplunje waar Italiaanse couturiers op de Milan Fashion Week jaloers op kunnen zijn.





Ons verdict 

Wordt de Tonale het lang verwachte succesverhaal voor Alfa Romeo? Hij beschikt in elk geval over troeven om een bestseller te worden. De rijsensaties zijn misschien niet wat je over het algemeen verwacht aan het stuur van een auto die getooid is met het ‘Biscione’-logo, maar anderzijds ontbreekt het hem niet aan comfort en praktische aspecten. En dat zijn we iets minder gewoon bij Alfa Romeo… Kortom, de Tonale herschudt de kaarten! Zijn design is daarentegen op en top Alfa Romeo waardig…