Ondanks de grootse ambities van het marketingteam en de ontwikkeling van een indrukwekkend platform op slechts 2,5 jaar tijd hebben deze Alfa’s het moeilijk om door te dringen in het premiumsegment. De cijfers liegen er niet om: de FCA-groep verkoopt meer Lancia Ypsilons op de Italiaanse markt dan heel Alfa Romeo in Europa. Pijnlijk… Om zich recht te houden, vooral dan tegenover de harde concurrentie, ondergaan de Giulia en Stelvio een paar retouches.
Onzichtbaar
Zoek zo hard je wil, de esthetische verschillen aan het koetswerk zijn… onbestaand. Met uitzondering van twee nieuwe lakkleuren, een herwerkte uitrustingspolitiek met een snuifje nostalgie en een zwart streepje veranderen de berline en de SUV niet. Om het spelletje “zoek de zeven verschillen” te spelen, moet je de deuren openen…
Opgekrikte kwaliteit
De teams uit Arese en Turijn hebben zich geconcentreerd op een verbetering van de contactpunten tussen de mens en de machine. Zo zijn de kleine opmerkingen die we bijna drie jaar geleden hadden op de materiaalkwaliteit en de afwerking niet meer van toepassing. De middenconsole is volledig vernieuwd. Ze is breder en omvat een nieuwe middenarmsteun met daarin een draadloos oplaadpunt voor smartphones.
Premiumgevoel
Ook de draaiknop die het infotainmentsysteem bedient is verbeterd, vooral dan qua aanvoelen. Maar de echte perfectionering is aan de versnellingspook gebeurd. De plastic pook met Fisher Price-gevoel is (eindelijk) ingeruild voor een met leder en metaal bekleed exemplaar. Om af te sluiten evolueert ook het stuurwiel om nieuwe functies te verwelkomen. Het maakt meteen van de gelegenheid gebruik om zijn velg met echt leer te bekleden en herbergt nog steeds de startknop voor de motor.
De ene en de andere
Gezien de Giulia en de Stelvio flink wat elementen van hun dashboard delen, gelden deze evoluties voor allebei. Uiteindelijk geven deze paar kleine toetsen de twee Alfa’s een interieur dat eindelijk kan wedijveren met de premium concurrentie, zowel qua assemblagekwaliteit als qua materiaalkeuze.
Met de vingertoppen
Naast afwerking hadden we vooral veel kritiek op het trage infotainmentsysteem. Ook dat is nu voorbij. In de plaats daarvan vinden we een volledig nieuw systeem dat wordt bediend met een draaiknop en, wat nieuw is, een aanraakscherm van 8,8 duim. Het systeem is goed ingedeeld om zich met de vingertoppen te laten bedienen en blijkt praktisch en eenvoudig te gebruiken. En als we dan toch over schermen bezig zijn: tussen de tellers, die nog steeds analoog zijn, zit een nieuw lcd-scherm.
Kijk, zonder handen!
Eveneens op technologisch vlak kunnen de Giulia en Stelvio eindelijk als optie worden uitgerust met een intelligente spoorassistent. In combinatie met de adaptieve snelheidsregelaar brengt dit geheel Alfa Romeo bij autonoom rijden van niveau 2. Zoals de meeste van dit soort rijhulpsystemen is het favoriete speelterrein een propere snelweg met duidelijke wegmarkeringen. Voor de motoren en chassis is het allemaal Business as usual. Zo blijven zowel de berline als de SUV de meest dynamische en plezierig rijdende modellen in hun segment.
Ons verdict
De evoluties die deze nieuwe Alfa Giulia en Stelvio tonen zijn weinig diepgaand, maar ze volstaan om ze een niveau hoger te brengen op het vlak van afwerking en premiumgevoel. Het Italiaanse merk hinkt eindelijk niet meer achterop, zowel qua kwaliteitsindruk als qua technologie.