Het elektrische gamma van Kia wordt uitgebreid en omvat binnenkort een stadswagen (EV3) en een SUV in het C-segment (EV5) die iets groter wordt dan de Niro. Nieuwigheden die we binnen het jaar mogen verwachten. Daarna volgt de compacte berline EV4 (C-segment). En vanaf 2025 gaat Kia de elektrische bedrijfswagenmarkt aanvallen. Maar in de tussentijd wordt er aan de top van het gamma getimmerd met deze enorme SUV van 5 meter lang en 2 meter breed. Hij plaatst zijn rechthoekige koets in de markt van elektrische SUV’s met 7 zitplaatsen en neemt het daarbij op tegen premium concurrenten als de Mercedes EQS SUV of de Volvo EX90. Ook de Tesla Model X is in het vizier, net als de Chinese BYD Tang.

Stoere stijl

Deze EV9 met zijn Amerikaans formaat onderscheidt zich met zijn kubusvormige en massieve look. Hij ziet er zelfs een beetje stout uit, vooral als GT Line, met een nog agressievere grille en op 21-inch velgen in plaats van 19 inch. Er zijn twee matte lakkleuren om het onconventionele uiterlijk van de EV9 nog wat te versterken. Onder het koetswerk gaat het E-GMP-platform schuil van de EV6, maar dan aan alle kanten uitgerekt. De kolos heeft twee koffers: een klassieke laadruimte achterin (828 liter met 5 zitplaatsen en 333 liter met 7 zitplaatsen) en een frunk aan de voorkant (90 liter voor de RWD en 52 liter voor de AWD).



High-tech

Het dashboard is modern, met een groot display dat een digitale tellerpartij van 12,3 inch omvat achter het stuur en een centraal aanraakscherm van dezelfde grootte, met tussen de twee nog een kleiner schermpje van 5,3 inch voor de airco. Het centrale scherm heeft een uitstekende resolutie en je bedient er een multimediasysteem mee dat zeer aangenaam is in gebruik. Android Auto en Apple CarPlay zijn draadloos te koppelen en de EV9 zit ook boordevol rijhulpmiddelen, met zelfs een parkeerhulp vanop afstand. De zijspiegels kan je laten vervangen door camera’s, maar dat blijft eerder een gadget, want echte gebruiksvoordelen hebben die niet.

6 of 7 zitplaatsen

De EV9 is een erg gebruiksvriendelijke SUV: hij zit vol voorzieningen die het dagelijks leven gemakkelijker maken, zoals USB-poorten zowat overal aan boord en tal van opbergruimtes. Standaard heeft de EV9 7 zitplaatsen, maar je kan optioneel de achterbank laten vervangen door twee individuele zetels (met dus 6 plaatsen in totaal). Die kunnen draaien om de passagiers op de twee laatste rijen tegenover elkaar te zetten, maar de beenruimte is dan vrij krap.



Beter nog zijn misschien de ‘relaxzetels’ voor de tweede zitrij. Die kunnen niet draaien, maar wel elektrisch schuiven en kantelen, en ze hebben een kleine elektrische steun voor de onderbenen. Het is alsof je thuis in de zetel zit. En twee volwassenen kunnen comfortabel plaatsnemen op de derde zitrij.

Drie motoren, een (grote) batterij

De EV9 wordt aangeboden met achterwielaandrijving en één motor (204 pk, 0-100 km/u in 9,4 s) of met vierwielaandrijving en twee motoren (384 pk/600 Nm, 0-100 km/u in 6,0 s; of als GT-Line met 700 Nm en 0-100 km/u in 5,3 s). De GT-Line van onze test had altijd vermogen te over en maakt het mogelijk om zeer vlot in te halen.

De batterij (geleverd door het Zuid-Koreaanse SK Innovation) is in alle gevallen 99,8 kWh groot (netto). Tijdens onze test, met helder weer en rustig rijden, varieerde het verbruik van onze GT-Line van 15,6 kWh/100 km in randstedelijk verkeer tot 26,2 kWh/100 km op de snelweg. Dat levert een reëel rijbereik op van 380 tot 640 km. De 505 km die Kia belooft, lijken dus niet gelogen. De versie met achterwielaandrijving heeft 563 km autonomie volgens de constructeur.

Aan een AC-laadpaal is de interne lader van 11 kW een beetje beperkt, gezien de grootte van de batterij. Volledig opladen duurt dan ongeveer 10 uur. Maar aan een DC-snellader gaat de EV9 hard, met een laadvermogen tot 240 kW en een laadtijd van 10 tot 80% batterijniveau in 25 minuten. Deze elektrische SUV van Kia kan ook dienst doen als mobiele stroombron voor om het even welk elektrisch apparaat (elektrische fiets, step, enzovoort).

Stil en stabiel

De zetels van de EV9 bieden veel steun en zijn bekleed in een synthetisch leer dat er erg knap uitziet. Vanaf de eerste meters geniet je al van de stilte die heerst aan boord. Kia heeft dan ook hard gewerkt aan de geluidsisolatie: akoestisch glas voor de voorruit, dubbel glas voor de zijruiten voor- en achteraan, geluiddempend schuim in de banden, enzovoort. Het ophangingscomfort is in orde, ondanks de 21-inch velgen van de GT-Line, maar luchtvering zou voor nog meer zachtheid hebben gezorgd. Er zijn ook geen meesturende achterwielen, wat handig geweest zou zijn om de draaicirkel te verkleinen (12,38 m). In de bochten blijft deze dikke SUV (van 2.501 tot 2.660 kg) stabiel: de 566 kilo zware batterij in de bodem verlaagt het zwaartepunt, terwijl het evenwichtige chassis ervoor zorgt dat de EV9 niet te snel begint te schuiven aan de voorwielen. Toch leent hij zich meer voor rustig rijden. Dan voel je je de baas over de weg, met zijn hoge zitpositie.

Prijs Kia EV9

De EV9 is duur in absolute zin (vanaf 71.690 euro voor de RWD en 80.890 euro voor de GT-Line met AWD), maar hij is wel rijkelijk uitgerust en minder duur dan zijn rivalen van bij Mercedes, Volvo of Tesla. Hij heeft een vergelijkbare prijs met de Chinese BYD Tang, die wel krachtiger is, maar waarvan de restwaarde veel minder zeker is. En deze Kia wordt gedekt door een garantie van 7 jaar of 150.000 km .

Ons verdict

De Kia EV9 heeft ons bevallen: zijn Amerikaanse sfeer aan boord geeft zin om te reizen, zijn algemene prestaties zijn in orde (rijgedrag, autonomie), hij heeft een originele look en zijn prijs is weloverwogen voor het segment. Een eigenzinnig en geslaagd product.