Een nieuwe generatie Range Rover, dat maak je niet elke dag mee. Dit is immers nog maar de vijfde keer sinds het model in 1970 het levenslicht zag. De vernieuwing van het Britse vlaggenschip is dus groot nieuws voor de klanten, maar ook voor Land Rover zelf... De 'Range' is samen met de Defender immers het meest winstgevende model van het merk. Dat heeft de Britse autobouwer er ongetwijfeld toe aangezet om te kiezen voor een evolutie, eerder dan een revolutie. Het eindresultaat is in elk detail verbeterd, met behoud van de karakteristieke elementen die hem tot een 'Range' maken. En dat is vanaf de eerste oogopslag te zien.
Minimalistische benadering
Elk klein stukje koetswerk is gladgestreken, vereenvoudigd en verbeterd, van het begin van de grille tot het einde van de achterklep. Land Rover is bijvoorbeeld zo ver gegaan om de rubberstrip aan de basis van de ramen in de deuren te verbergen! Het enige aspect waarin Land Rover zijn 4x4 niet heeft vereenvoudigd of geminimaliseerd, is zijn omvang: hij is indrukwekkend! Zelfs met de korte wielbasis, die 3 m meet, is de Range Rover meer dan 5 m lang!
Een overvloed aan luxe...
Die minimalistische aanpak is ook terug te vinden in het interieur, vooraan toch... In het midden van het dashboard zit een imposant 13,1 duim groot scherm waarmee alles in de auto bediend kan worden, behalve de klimaatcontrole. Die krijgt zijn eigen aparte knoppen, maar die zijn perfect geïntegreerd onder het centrale paneel. Tot slot maakt een personaliseerbaar, 13,7 duim groot digitaal instrumentencluster het dashboard compleet. De rest van het interieur is bekleed met nobele materialen en verfijnde details. Een overvloed aan verfijnde luxe.
...op alle vlakken
Maar niet alleen voorin kan je genieten van de verfijning van deze nieuwe Range Rover, integendeel! Onze testauto is uitgerust met 'executive comfort' zetels achterin die een business class-zetel op een langeafstandsvlucht evenaren! Het geheel is omgeven door schermen om elke functie van de auto te bedienen. Ook hier dus één en al luxe. En dacht je dat Land Rover alleen het interieur aangepakt had? Het Britse merk biedt niet alleen een bagageruimte die is gegroeid van 818 naar 1.841 liter, het heeft ook de tweedelige achterklep behouden en zelfs een kleine rugleuning boven het 23 duim grote reservewiel aangebracht om te kunnen zitten... waarom ook niet? Land Rover heeft kosten noch moeite gespaard om de eigenaar een speciaal gevoel te geven. Een gevoel dat vooral merkbaar is als je eenmaal achter het stuur zit.
Niets houdt hem tegen
In de nieuwe Range ben je meer geïsoleerd van de buitenwereld dan ooit tevoren. Er is geen lawaai dat de rust binnenin verstoort. Ver, ver van de grond zittend, domineer je over de weg als je in deze kolos rijdt. En je ziet alles, van de grootste put in de weg tot het kleinste scheurtje in het asfalt. Maar hoewel je al die oneffenheden kan zien, voel je ze helemaal niet! Ondanks de enorme 23 duim grote velgen is de Range Rover een echt vliegend tapijt! De auto waarover we beschikken voorin deze testrit beschikte bovendien over een 530 pk sterke V8 met een koppel van 750 Nm om hem te doen vliegen! Niets lijkt deze machine van minstens 2,5 ton te kunnen stoppen, zowel op als naast de weg. Zoals alle Land Rover-modellen biedt hij een schat aan offroad-voorzieningen waarmee hij werkelijk overal geraakt.
Wat onbeholpen, maar wel charmant
Ondanks zijn 530 pk en zijn 0 naar 100-tijd van minder dan 5 seconden is dit geen Range Rover Sport, maar wel een Range Rover. Hij rijdt dus verre van dynamisch! De besturing is (te) licht en vaag, hij helt over in elke bocht en zijn remmen hebben wat moeite om hem kordaat een halt toe te roepen... Maar dit alles maakt ook deel uit van zijn onmetelijke charme. Een charme met ook een stevig prijskaartje...
Voor gefortuneerde kopers…
Hoeveel hij kost? Het antwoord op die vraag is eenvoudig: veel... De exacte prijs van ons testmodel? € 186.611! En de factuur kan nog (veel) omhoog! Je moet hem niet alleen kopen, ook rijden kost geld. Met een gemiddeld verbruik van 13,7 l/100 km toen we de sleutels van onze V8 teruggaven, zullen de ritjes naar de pomp waarschijnlijk veel voorkomen en, nogmaals, geld kosten... Maar niet alle Range Rovers benaderen de grens van de € 200.000. Je kan ook kiezen voor andere motoren. De prijzen starten bij € 128.581 voor een dieselmotor en € 140.589 voor een plug-in hybride 'Range', waar we ook mee konden rijden.
31,8 kWh
In de catalogus vind je twee plug-in hybride varianten: de P440e en de P510e, een getal dat simpelweg het maximale vermogen aangeeft dat wordt ontwikkeld door de aandrijflijn die een 143 pk sterke elektromotor combineert met een 3,0-liter turbobenzine met zes cilinders. In beide gevallen is er een royaal bemeten batterij met een bruikbare capaciteit van 31,8 kWh. In theorie zorgt die voor een indrukwekkend WLTP-gehomologeerd rijbereik van 109 km, maar in de praktijk bedraagt de werkelijke actieradius eerder 85 km. Bij de P510e die we testten, was de gemiddelde dorst veel redelijker dan die van de P530 met zijn V8... terwijl hij op bijna even explosieve prestaties garandeert: 5,5 seconden voor de 0 naar 100-sprint tegen 4,6 s. Over een traject van 135 km, voornamelijk over snelwegen, noteerden we daarentegen een gemiddeld verbruik van slechts 4,4 l/100 km voor de P510e... Regelmatige opladen (gelijkstroom snelladen aan 50 kW is mogelijk), zorgt dus voor een vrij redelijk verbruik van loodvrije benzine. En vergeet niet het fiscale belang van de WLTP-gehomologeerde CO2-uitstoot vanaf 20 g/km, tegen de 260 g/km bij de P530!
Ons verdict
Er is geen twijfel mogelijk: de nieuwe Range Rover is nog steeds de koning van de weg. Niets kan de rust in zijn interieur verstoren. En niets houdt hem tegen, zowel op als naast de weg. Zonder te gaan voor een revolutie is Land Rover erin geslaagd om zijn vlaggenschip genoeg te laten evolueren om ervoor te zorgen dat hij zijn troon kan blijven claimen. Ongeacht de aandrijving die je kiest, veel beter dan een ‘Range’ wordt het niet. Nog steeds niet. Al kostte dat ook nog nooit meer dan nu...