De recente facelift van de Octavia is niet alleen weggelegd voor de “klassieke” versies: de RS en Scout maken er ook aanspraak op. De wijzigingen mogen dan wel beperkt lijken, ze zorgen wel voor een verschil: de koplampen zijn voortaan gescheiden, en de meningen daarover verdeeld. Een kwestie van smaak, maar het geeft de Octavia wel iets meer karakter.

Meer dan een sjaaltje en een short

Verhoogde versies vallen in de smaak. Mercedes, Opel en Audi zijn weg van “crossoverversies” van hun bestaande breaks. Bij Skoda is de Octavia Scout ook een bescheiden succes. Je onderscheidt hem van de klassieke Octavia Combi door de plastic koetswerkextensies, de aluminium inzetstukken op de bumpers vooraan en achteraan, en de 30 millimeter hogere bodemvrijheid. Onder de auto onderstrepen plastic beschermstukken de ambities van deze Tsjech.

Terreinambities?

Dankzij standaard vierwielaandrijving en een bodemvrijheid van meer dan 17 centimeter is de Octavia Scout voorzien op uitstapjes naast de weg. Probeer echter niets te avontuurlijks, maar toch kan hij zich qua terreinprestaties meten met heel wat SUV’s.

Burgerlijke versie

De Octavia Scout staat vanaf € 32.665 in de catalogus en hoort bij de top van het Octavia-gamma. Dat bewijzen ook de motoren: de 1.8 TSI van 180 pk en de 2.0 TDI van 150 of 184 pk. Alle motoren komen met vierwielaandrijving en een automaat. Behalve de 2.0 TDI van 150 pk: die krijgt een manuele zesversnellingsbak.

RS-hart

Onder de motorkap van ons testexemplaar zat de 2.0 TDI van 184 pk en 380 Nm. Die motor kennen we ook van de RS TDI. Hij heeft weliswaar niet hetzelfde sportieve uniform als de RS, maar het hart is wel hetzelfde. Met zoveel koppel onder de rechtervoet en een alerte DSG hoef je diezelfde voet maar even te buigen. 0-100 km/u in 7,8 seconden en een topsnelheid van 218 km/u zijn uitstekende prestaties.

Koffer

Uitstekend is ook het juiste woord voor de kofferruimte: het volume ervan bedraagt 610 tot 1.740 liter, afhankelijk van de positie van de neerklapbare achterbank. Het interieur behoort tot een van de ruimste in zijn categorie, en de afwerking lijkt in niets meer op de Tsjechische producten van een twintigtal jaar geleden. Heel netjes en… Germaans qua aanpak en qua sfeer, op enkele harde plastics na.

Is alles aanwezig?

Bijna. Deze Octavia biedt ook een indrukwekkende uitrusting: een adaptieve snelheidsregelaar, manoeuvreerhulp voor aanhangwagens, rijstrookassistentie,… alleen fileassistentie ontbreekt om het lijstje compleet te maken. Hetzelfde voor het multimediasysteem: dat is voortaan 9,2 duim groot en krijgt een scherm met sensor die opmerkt wanneer je hand zich in de buurt bevindt. Apple CarPlay en Android Auto staan uiteraard ook op het lijstje.

Alleen goed nieuws?

Je zou dus denken dat je deze Octavia Scout geen strobreed in de weg kunt leggen. Toch zijn er enkele nuances: het wegcontact blijft iets te stevig naar onze smaak, en de dynamische kwaliteiten zijn eerlijk, maar niet op hetzelfde niveau als die van de referenties: de Ford Focus, Honda Civic en Peugeot 308. De oorzaak: een stuur dat kunstmatig aanvoelt en niet hyperprecies, en koetswerkbewegingen die niet altijd perfect onder controle lijken te zijn.

Prijzen

Skoda biedt zijn Octavia Scout aan vanaf € 32.665. Onze TDI met 184 pk kost € 34.750. Een eerlijke prijs, als je zijn volledige uitrusting bekijkt en weet dat een gelijkwaardige RS-versie (zelfde motor, zelfde vierwielaandrijving en zelfde DSG6-versnellingsbak) € 1.000 meer kost. Een standaardmodel met dezelfde motor en het uitrustingsniveau Style kost… € 100 minder.

Aan de pomp verbaasde de Volkswagen-diesel opnieuw met zijn zuinigheid: ongeveer 6,2 l/100 km op een traject dat vooral uit snelwegen bestond, met een volgeladen auto en tegen legale snelheden. Reken op ongeveer 7 l/100 km in een stedelijke omgeving en/of tegen een sportiever tempo.

Besluit

De gewone Octavia Combi je wat te mak? Voor een bescheiden meerprijs kan je kiezen voor deze avontuurlijkere versie waarmee je ook off-road kunt. Tegelijk blijven de kwaliteiten van het model bewaard: zijn interieurruimte, praktische kant en zijn gulle uitrusting. Alleen het motoraanbod is aan de dure kant, met een CO2-uitstoot vanaf 130 g/km…