Vroom

5 MRT 2024

Test: Volkswagen Passat Variant, break in businessklasse

Ondanks de stijgende populariteit van SUV’s, is de Volkswagen Passat helemaal terug van weggeweest. Hij is er nu enkel nog als break en mikt zelfs op het premiumsegment.

"

De nieuwe Passat gaat van Economy naar Business Class. Hij is niet enkel premium, maar ook comfortabel en zeer ruim."

Tegenwoordig kan je niet meer om de populariteit van SUV’s heen. Het bewijs: de meest populaire Volkswagen van het moment is niet meer de Golf, maar de... Tiguan! Is er dan nog een markt voor traditionele berlines en breaks? Volgens Wolfsburg kan de Passat nog blijven bestaan... maar enkel als break!

Advertentie
Advertentie

Design

Variant of niets

De Passat is een echt succesverhaal voor Volkswagen. Sinds de jaren ’70 heeft het Duitse merk er al meer dan 34 miljoen van verkocht. Het is dus een echte kernwaarde in het gamma. Maar de tijden veranderen, en daarmee ook de smaak van de consument. De negende generatie is er dus enkel nog maar als break, of Variant in Volkswagen-termen, en hij deelt een groot deel van zijn koetswerk met de nieuwe Skoda Superb.

Dat betekent echter niet dat de Duitse break doordrenkt is met Tsjechische invloeden. De nieuwe carrosserie is eerder een evolutie op designvlak. Hij is ook veel minder strak dan voorheen, met een rondere look voor de Passat, in navolging van de recente elektrische modellen uit het ID-gamma van Volkswagen.

De neus krijgt een grote grille die in het onderste deel van de voorbumper zit verwerkt, terwijl de grens met de motorkap wordt afgebakend door een LED-streep die de twee koplampen met elkaar verbindt – een trucje dat we al op meerdere VW’s hebben gezien, waaronder de ID.7. Op de flanken is er een plooi in het metaal die van het voorwiel naar de achterlichten loopt. Een knipoog naar zijn voorganger, maar deze nieuwe Passat is wel 14 cm langer (4,92 m), terwijl zijn wielbasis ook met 50 mm groeit (2,84 m). De achterzijde wordt bijna volledig gedomineerd door een LED-streep, zoals tegenwoordig gebruikelijk is.

 

Beleving

Schermen...

Terwijl de nieuwe Passat een groot deel van zijn koetswerk met de nieuwe Skoda Superb deelt, lijkt zijn interieur dan weer een kopie te zijn van... de nieuwe Tiguan! De Passat krijgt ook een horizontaal gelijnd dashboard dat volledig wordt gedomineerd door schermen. Standaard is er een digitaal instrumentarium van 10,25 inch, terwijl het het infotainmentscherm 12,9 tot wel 15 inch meet als optie.

Je kan er dus onmogelijk omheen kijken. Gelukkig gaat VW verder in de goede richting – zoals in de Tiguan en de ID.7 – met een logisch ingedeeld infotainmentsysteem, dat praktisch en ergonomisch is, en een transmissiebediening op de stuurkolom. Alleen jammer dat de Passat de handige multifunctionele draaiknop van de Tiguan niet heeft gekregen...

... en veel ruimte!

VW kondigt ook aan dat het de grote premiummerken wil bestoken met de nieuwe Passat. Typische marketingpraat, maar de kwaliteitsindruk heeft wel degelijk een grote sprong voorwaarts gemaakt. Op het dashboard en de deurpanelen is er (nep)leer te vinden met contrasterende stiksels, rond de middenconsole zit overal zacht plastic en zelfs de deurpanelen achteraan zijn zacht gemaakt! Er zijn maar weinig recente VW’s zo goed afgewerkt...

Vandaar dat we durven zeggen dat de nieuwe Passat van Economy naar Business Class is gegaan. Dat zie je ook op de achterbank, waar de beenruimte simpelweg enorm is geworden. De koffer wordt daarbij niet benadeeld, want ook die groeit met 60 liter voor een totaal van 690 liter, of zelfs 1.920 liter met de achterbank neergeklapt. In de plug-inhybride neemt de batterij wat kofferruimte in, waardoor je nog 510 liter overhoudt.

 

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Hybride in meervoud

De nieuwe Passat komt dus ook terug als plug-inhybride. Om hem alle kans van slagen te geven, heeft Volkswagen besloten in te zetten op een grote autonomie dankzij een nieuwe batterij van 19,7 kWh. Daarmee zou de Passat eHybrid meer dan 100 km volledig elektrisch moeten kunnen rijden. Voor de officiële cijfers, inclusief die van het verbruik en de CO2-uitstoot, is het nog wachten op de homologatie van het model...

Wat we echter wel al weten, is dat de plug-inhybride Passat twee vermogensversies krijgt. Beide varianten delen hun aandrijflijn, met een combinatie van een elektromotor van 115 pk, die in de DSG 6-bak zit verstopt, met een nieuwe 1,5 liter-viercilinder benzinemotor. Afhankelijk van het vermogensniveau van die verbrandingsmotor krijg je in totaal 204 pk en 350 Nm of 272 pk en 400 Nm. We weten ook dat de batterij aan 11 kW kan opladen, of zelfs kan snelladen tot 50 kW.

Benzine vs. diesel

Aangezien deze negende generatie Passat op hetzelfde platform wordt gebouwd als de achtste – met enkele evoluties – zijn de motorisaties vergelijkbaar. Er is dus nog steeds een 2.0 TDI-dieselmotor van 150 of 193 pk, met in het geval van die laatste ook vierwielaandrijving.

Op benzine is er een 2.0 TSI van 204 pk of een 2.0 TSI 4Motion van 265 pk. Het is echter de instapmotor die interessanter lijkt dan het blok van de Golf GTI. De 1.5-viercilinder krijgt namelijk een milde hybridisering op 48 volt, waarmee hij efficiënter zijn 150 pk levert. Maar ongeacht de motor die je kiest, is de Passat niet langer beschikbaar met een manuele versnellingsbak.

First Class?

We schreven hierboven al dat de Passat premiumambities heeft. En eenmaal achter het stuur plaatsgenomen, is er daar niet veel tegenin te brengen. Niet alleen de afwerking draagt hieraan bij, maar ook de geluidsisolatie en de ophanging maken de beleving af. De nieuwe Passat is simpelweg een cocon van comfort!

Geen enkel geluid lijkt door te dringen tot aan boord, noch van de aerodynamica, de motor of de banden. Bovendien veegt de nieuwe gestuurde DCC Pro-ophanging (een optie) met tweekleps dempers oneffenheden in het wegdek op briljante wijze weg. Wat een genot om in een grote, comfortabele break te reizen zonder enige sportieve pretenties. Maar ook wanneer het asfalt begint te kronkelen, kan de Duitse break er goed mee overweg, met de neutraliteit die typisch is aan Volkswagen.

En vreemd genoeg voor een reisbreak als deze, is de motor die hem het best past... de instapmotor! De 1.5 eTSI schittert met zijn stille werking, zijn souplesse en zijn mussendorst. Toegegeven, het is niet de meest levendige motor (0-100 km/u in 9,2 s), maar zijn zuinigheid is echt indrukwekkend. We sloten onze test af met een gemiddelde van 5,7 l/100 km!

 

Prijs

Prijs Volkswagen Passat Variant 2024

Omdat de hybride varianten nog door het Europese homologatieproces moeten, heeft Volkswagen er nog geen prijskaartje opgeplakt. Enkel de basismotoren zijn al geprijsd in België. De Passat 1.5 eTSI 150 pk is beschikbaar vanaf 41.085 euro, terwijl de 2.0 TDI van 150 pk een hogere instapprijs van 47.015 euro vraagt.

 

Verdict

De Volkswagen Passat heeft eindelijk zijn specialiteit gekozen. Terwijl het altijd al een grote reiswagen was die goed was in alles, maar daarmee nergens in uitblonk, kiest deze negende generatie resoluut voor comfort! Hij is comfortabel in hart en nieren en verwent zijn passagiers met een goede afwerking, een pluchen comfort en een gigantische binnenruimte.

Advertentie
Advertentie