De derde generatie BMW X3 werd gelanceerd in 2018 en gefacelift in 2021, waarmee het niet meer de jongste is. Toch is het nog steeds een van de referenties in zijn segment van premium-SUV’s, naast de Audi Q5 en Mercedes GLC. De rest van de chique concurrentie bestaat onder meer uit de Land Rover Discovery Sport, Lexus NX, Volvo XC60 en de Jaguar F-Pace.
Zeer klassieke uitstraling
De X3 is een klassieke SUV pur sang. Qua looks is er niets om over te vallen: de derde generatie lijkt nog wat op de tweede en heeft een zeer conventioneel design. Geen gewaagde lijnen, het model gaat simpelweg op in het landschap. Een SUV die anonimiteit verkiest boven extravertie. Zijn badge moet volstaan om het verschil te maken.
Dat gezegd zijnde, is de X3 wel volledig naar smaak samen te stellen: er is een brede keuze aan velgen, van 18 tot 20 inch. Je kan hem ook het ‘M Sport’-pakket aanmeten, dat wat dynamiek toevoegt aan de look. BMW biedt ook heel wat koetswerkkleuren aan, waaronder enkele speciale tinten van de BMW Individual-afdeling.
Aan boord is het design van het dashboard ook zeer klassiek en zakelijk. Maar ook hier kan je de aankleding naar wens personaliseren (tegen een meerprijs, natuurlijk...) met heel wat mogelijke sierelementen uit aluminium, hout of zelfs koolstofvezel.
Gebarenbediening
De multimedia-uitrusting en de connectiviteit zijn wel perfect mee met hun tijd, zaken die je bedient via het centrale aanraakscherm van 10,25 of 12,3 inch. Het Bluetooth-systeem herkent meteen je smartphone en ook de verbinding met Android Auto en Apple CarPlay verloopt vlekkeloos. Ook zit er in de X3 een extraatje dat je eveneens in andere BMW-modellen vindt: de gebarenbediening (Gesture Control). Met deze (betalende) optie kan je verschillende infotainmentfuncties bedienen via handgebaren in de lucht (wijzen, vegen, draaien, drukken, enzovoort), die worden gedetecteerd via een 3D-bewegingssensor. Daarmee kan je onder meer het volume bedienen en de telefoon opnemen of afleggen zonder je ogen van de weg te halen. Maar in de praktijk is deze functie niet altijd even gemakkelijk te bedienen, waardoor het voor ons een beetje een gimmick blijft... Dan hebben we liever de stembediening, die wel zeer intuïtief en efficiënt is in gebruik.
Praktische en levendige kolos
De X3 is niet langer dan een 3 Reeks Touring, maar wel iets ruimer achterin en met een 50 liter grotere koffer (van 550 tot 1.600 liter). De achterbank is bovendien opgedeeld in 3 delen (40/20/40) en optioneel kan je de rugleuning achterin ook instellen. Over het algemeen is de afwerking van een hoog niveau.
Dankzij zijn in de basis achterwielaangedreven architectuur, kan de X3 terugvallen op een perfect verdeeld gewicht van 50/50% tussen de assen, wat zorgt voor een uitstekende balans. Dat levert een zeer aangename SUV op om dynamisch mee te rijden, terwijl de ophanging toch meer schokken opvangt dan in het verleden. De optionele sportophanging bederft dit comfort echter een beetje. Wij verkiezen de eveneens optionele gestuurde ophanging, die zich aanpast aan de rijstijl om ofwel meer comfort te bieden of om de koets net wat meer te ondersteunen in de bochten. Ook qua geluidsisolatie scoort de X3 goed, of zelfs zeer goed. Je kan zelfs kiezen voor akoestisch glas, dat uit 4,4 mm dikke zijdelingse ruiten bestaat vooraan, met twee lagen glas met daartussen een geluidsabsorberende folielaag.
Van 136 tot... 510 pk!
Onder de motorkap heb je ruim de keuze. Naast de elektrische (iX3) en plug-inhybride versies, laat de X3 zich uitrusten met een breed scala aan verbrandingsmotoren. Er zijn vier varianten op benzine: 20i (2 liter-turbo van 184 pk), 30i (2 liter-turbo van 245 pk), M40i (3 liter zes-in-lijn van 360 pk) en de potente X3 M (3 liter zes-in-lijn van 480 of 510 pk).
Er worden ook 4 verschillende dieselmotoren aangeboden: 18d (2-liter van 136 of 150 pk, achterwielaandrijving), 20d (2-liter van 163 of 190 pk), 30d (3 liter zes-in-lijn van 286 pk) en M40d (3-liter van 340 pk).
Over het algemeen zijn alle motoren aangenaam in gebruik (vooral de zescilinders met hun mooie geluid... en hun hoge prijs) en zijn ze steeds gekoppeld aan de zeer goede 8-trapsautomaat van ZF. Merk op dat enkel de 18d beschikbaar is met achterwielaandrijving, alle andere versies hebben standaard xDrive-vierwielaandrijving met een elektronisch gestuurde koppeling.
Prijs BMW X3
Zoals steeds bij BMW en ook net als zijn premium rivalen, is deze SUV vrij duur in absolute termen, met een basisprijs die varieert van 51.300 euro (18d) tot 99.600 euro (X3 M). De standaarduitrusting is tegenwoordig vrij correct, maar de opties blijven talrijk en erg kostelijk. Als je je laat gaan op de optielijst, wordt het budget aan flarden geschoten! Het garantieaanbod is niet erg uitgebreid, met een dekking van 3 jaar zonder kilometerbeperking. Verre van de 10 jaar/200.000 kilometer die bij Toyota/Lexus wordt aangeboden... Maar de BMW X3 is solide en behoudt ook een zeer mooie restwaarde op de tweedehandsmarkt, wat de hoge aanschafprijs enigszins compenseert. In de praktijk zijn de verbrandingsmotoren van de Beierse constructeur bovendien vrij zuinig, ook omdat ze allemaal (op de X3 M na) een milde hybridisatie hebben op 48 V.
Ons verdict
Deze gezins-SUV van BMW is ruim, praktisch en zeer dynamisch onderweg, terwijl hij toch een mooi comfortniveau aanhoudt. De X3 blijft een veilige keuze binnen zijn segment, met bovendien een breed aanbod aan verbrandingsmotoren om uit te kiezen. Critici kunnen enkel wijzen op zijn anonieme look. Maar BMW heeft daar ook een oplossing voor: de X4, die de technische basis overneemt van de X3, maar met een meer uitgesproken design. En een nog hogere prijs...