Koetswerk

Was de vorige Mégane er ook nog als driedeurs, dan blijft nu bij de hatchback alleen de vijfdeursversie over. Die begint vanaf € 18.325. Toch raden we aan om voor de breakversie te gaan, de Mégane Grandtour. Die doet met 580 liter aan kofferruimte (en 1.695 liter met de achterbank neer) niet alleen beter dan de aanvaardbare 434 liter in de vijfdeurs, maar de Grandtour is ook makkelijker moduleerbaar, biedt een vlakke laadvloer voor grote voorwerpen, en kost maar € 900 meer: de Grandtour begint vanaf € 19.225.

Motor

Ook hier leggen we het omslagpunt voor particuliere kopers het best op 30.000 kilometer, zo wees een studie van VAB uit. Leg je minder kilometers af, dan ben je het best gebaat met een benzinemotor. Doe je toch meer dan 30.000 kilometer per jaar of kies je een Mégane als bedrijfswagen, dan kom je wellicht bij een diesel uit.

Renault laat je bij de benzinemotoren kiezen tussen viercilinders: de Energy TCe 100 (1,2 liter, 100 pk) en Energy TCe 130 (1,2 liter, 130 pk). Ga je voor de GT-uitvoering (vanaf € 30.325), dan is de Energy TCe 205 (1,6 liter, 205 pk) de enige benzinekeuze. Helemaal bovenaan het benzinegamma staat uiteraard de Mégane RS (1,8 liter, 280 pk, vanaf € 34.550). Onze voorkeur gaat uit naar de Energy TCe 130: die kost in een vergelijkbare uitrustingsversie € 1.000 meer dan de basismotor, maar zet wel betere prestaties en een iets gunstiger verbruik neer.

Een diesel? Dan kan je kiezen tussen de Energy dCi 90 (1,5 liter, 90 pk), Energy dCi 110 (1,5 liter, 110 pk) en de Energy dCi 130 (1,6 liter, 130 pk). Ook hier is de GT-uitvoering beschikbaar, met de Energy dCi 165 (1,6 liter, 165 pk). Hier vinden we de gulden middenweg de beste keuze: de dCi 110 is iets krachtiger dan de dCi 90, maar hoeft ondanks zijn kleinere longinhoud niet onder te doen voor de dCi 130.

Versnellingsbak

De Mégane biedt zowat altijd de keuze tussen een manuele versnellingsbak en een EDC-automaat met dubbele koppeling. De manuele versnellingsbak telt altijd zes verzetten, de EDC-automaat zeven verzetten bij de TCe-benzinemotoren, en eveneens zes verzetten bij de dCi-diesels en de Mégane RS.

Was de automatische versnellingsbak met dubbele koppeling in de Volkswagen Golf zijn meerprijs nog waard, dan is dat in de Renault Mégane niet helemaal het geval: de EDC mist wat verfijning, waardoor we de € 1.500 die Renault extra vraagt, ergens anders voor zouden gebruiken en de manuele versnellingsbak aanraden.

Uitrusting

Het basisuitrustingsniveau in de Mégane heet Life (vanaf € 18.325, TCe 100 en dCi 90) en krijgt klimaatregeling, een snelheidsregelaar, een radio met Bluetoothaansluiting en elektrische ruiten vooraan. Zen (vanaf € 20.375, TCe 100, dCi 90 en dCi 110) doet er onder meer een regensensor, automatische klimaatregeling met twee zones, elektrische ruiten achteraan en automatische koplampen bij. De versie Limited#2 (vanaf € 21.325, TCe 100, TCe 130 en dCi 110) voegt handenvrij starten, parkeersensoren achteraan en het R-Link 2-infotainmentsysteem toe.

Royaal wordt de uitrusting vanaf het niveau Intens (vanaf € 22.375, TCe 100, TCe 130, dCi 110 en dCi 130), met onder meer rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning, navigatie, digitale radio en het Multi-Sense-systeem met verschillende rijmodi. De GT-Line (vanaf € 23.875, TCe 100, TCe 130, dCi 110 en dCi 130) maakt de aankleding een stuk sportiever, terwijl de Bose Edition (vanaf € 25.575, TCe 130, dCi 110 en dCi 130) het comfort nog meer verhoogt, met parkeersensoren vooraan, een achteruitrijcamera, een chauffeurszetel met massagefunctie en een Bose-audio-installatie.

Wij suggereren de Intens-versie: die beschikt standaard over enkele veiligheidsitems die de lagere uitrustingsniveaus niet hebben, en voegt er nog een navigatiesysteem aan toe. De optielijst blijft daardoor relatief beperkt.

Onze keuze:

Mégane Grandtour Energy TCe 130 6M Intens, met metaalkleur, Easy Parking-pack (parkeersensoren vooraan, achteruitrijcamera en dodehoekwaarschuwing): € 25.475

Tweedehands? Bekijk ook onze Renault Mégane-zoekertjes