De BMW i3 en i8 zijn al langer vertrouwde gezichten. De i3 rekent BMW tot zijn “100% elektrisch” gamma, en kan dankzij een krachtigere batterij een uitgebreider rijbereik voorleggen: tot 300 km als volledig elektrische auto, en tot 450 km met de tweecilinder-“range extender”. De BMW i8 blijft ongewijzigd, maar vormt als plug-inhybride wel een belangrijke inspiratiebron voor de andere plug-inhybrides van de Duitsers. Of zoals ze het sinds kort zelf noemen: voor het “iPerformance”-gamma.
Het iPerformance-gamma bestaat uit gewone productiemodellen met hybride aandrijflijnen die bij BMW i ontwikkeld werden. Het gamma wordt gevormd door de 2-Reeks Active Tourer, de 3-Reeks berline, de X5, en sinds kort ook de 7-Reeks limousine.
225xe Active Tourer en 330e
De 225xe Active Tourer, met driecilinder benzinemotor die de voorwielen aandrijft en de elektromotor die de achterwielen aandrijft, hebben we vorige maand getest en viel toen aardig in de smaak. Ook de 330e, met tweeliter viercilinder benzinemotor op de voorwielen en elektromotor op de achterwielen, wist ons te charmeren door zijn verhouding verbruik/prestaties.
X5 xDrive 40e
De spits van het iPerformance-gamma werd vorig jaar afgebeten door de X5 xDrive40e. Die combineert een tweeliter viercilinder benzinemotor van 245 pk met een elektromotor van 75 pk om een gecombineerd vermogen van 313 pk voor te leggen. Dat wordt via een achttrapsautomaat naar de vier wielen gestuurd. BMW geeft voor de X5 xDrive40e een gemiddeld verbruik van 3,4 l/100 km op en een CO2-uitstoot van 78 g/km. Opmerkelijke waarden voor een mastodont van een SUV! Het volledig elektrische rijbereik bedraagt op zijn beurt 31 km.
740e, 740Le en 740Le xDrive
De 7-Reeks is in drie verschillende versies verkrijgbaar: als gewone versie (740e), lange versie (740Le) of lange versie met vierwielaandrijving (740Le xDrive). De benzinemotor is ook hier een tweeliter viercilinder, deze keer goed voor 258 pk en 400 Nm. De elektromotor produceert 113 pk en 250 Nm, en gecombineerd geeft dat 326 pk en 500 Nm. Ook hier zorgt een achttrapsautomaat voor de overbrenging. Het officiële verbruik zou 2,2 l/100 km bedragen, en de CO2-uitstoot 49 g/km voor de 740e. Bedrijfsleiders kunnen dus de oren spitsen! BMW geeft 40 km op als volledig elektrisch rijbereik.
Waar opladen?
De Beierse constructeur biedt ten slotte heel wat mogelijkheden om het leven met een BMW iPerformance-model zo makkelijk mogelijk te maken. Zo kan je thuis naast het klassieke stopcontact ook een Wallbox-snellader laten installeren, waardoor de laadtijd aanzienlijk wordt verkort. Sommige Wallbox-types kunnen zelfs op zonnepanelen worden aangesloten. Kwestie van helemaal groen te gaan!
Op publieke plaatsen kan je toegang krijgen tot het ChargeNow-netwerk van publieke laadpalen van BMW. Via de Connected-diensten van het Duitse merk (onder meer op je navigatiesysteem, op je smartphone of zelfs op je smartwatch) kan je opzoeken waar de dichtstbijzijnde laadpaal is, of die nog vrij is, en kan je ook zien hoe lang je iPerformance-auto nog moet opladen.
En de toekomst?
BMW wil voor zowat alle toekomstige modellen rekening houden met een plug-inhybridevariant. Reken er dus maar op dat de gloednieuwe 5-Reeks die er binnenkort aankomt, ook een iPerformance-model zal krijgen!