De onafhankelijke crashtestorganisatie Euro NCAP heeft zopas zijn traditionele lijst van nieuwe resultaten gepubliceerd. Daarin staan heel wat modellen met een maximumscore van 5 sterren:
- BMW iX
- Genesis G70
- Genesis GV70
- Mercedes EQS
- Nissan Qashqai
- Skoda Fabia
- Volkswagen Caddy
En twee modellen die bekroond worden met 4 sterren:
- Fiat 500e
- MG Marvel R
Veiligheid ten prooi van elektrificatie?
Maar het zijn vooral de resultaten van de elektrische stadswagens die vragen oproepen in deze nieuwe resultatenlijst: de Dacia Spring krijgt slechts één ster, terwijl de Renault Zoé er dan weer geen enkele krijgt. Michiel van Ratingen, algemeen secretaris van Euro NCAP, is dan ook niet mals voor de Franse groep: “Ooit stond Renault synoniem voor veiligheid. De Laguna was de eerste auto die een vijfsterrenscore behaalde in 2001. Maar deze teleurstellende resultaten voor de Zoé en de Dacia Spring tonen aan dat veiligheid ten prooi gevallen is van de transitie van de groep naar elektrische auto’s.”
5 sterren in 2013…
De resultaten moeten toch wat genuanceerd worden. Bij zijn marktlancering in 2013 behaalde de Zoé, toen pionier onder de elektrische modellen, immers een Euro NCAP maximumscore van 5 sterren. Maar sindsdien is het Euro NCAP puntentoekenningssysteem drastisch strenger geworden, met name wat de elektronische veiligheidssystemen betreft. De score van de Zoé op dat vlak zakte van 85% in 2013 naar 14% nu, ondanks een aantal verbeteringen bij de vernieuwing van het model in 2019.
Wat de Dacia Spring betreft, herinneren we eraan dat die gebruikmaakt van de technische basis die initieel bestemd was voor opkomende markten, en een gamma van veiligheidstechnologieën dat “bewust beperkt” is om hem aan de zeer competitieve prijs van € 17.190 te kunnen aanbieden.