1. Pijnlijk voor Sargeant

Een van de meest controversiële gebeurtenissen van de GP van Australië gebeurde nog tijdens de oefensessies. Alex Albon (Williams) crashte en beschadigde daarmee zijn chassis. Tot overmaat van ramp had Williams geen reservechassis meegebracht naar Melbourne, waardoor het team met één wagen de rest van het weekend moest uitrijden. En om de kansen op punten te maximaliseren, besloot Williams om Albon te laten rijden, en niet Sargeant, ondanks het feit dat de Amerikaan geen enkele fout heeft begaan. Een zure appel voor Sargeant, die nu wel heel duidelijk de tweede rijder van het team is, en geen goede PR-zet van Williams. Het leverde uiteindelijk ook niets op, want Albon finishte buiten de punten...

2. Ferrari 1-2!

Alles wees erop dat Verstappen (Red Bull) weer zou domineren. Hij kwalificeerde als eerste, reed ook vlotjes weg bij de start en leek alles weer onder controle te hebben... tot wanneer zijn remschijf rechtsachter begon te roken. Na slechts drie ronden moest de Nederlander opgeven, met nog een spectaculaire plof van de remmen wanneer hij de pits in reed. Goed nieuws voor Carlos Sainz (Ferrari), die de leiderspositie overnam en die ook niet meer weggaf, ondanks dat hij nog steeds herstellende was van zijn appendicitis. Leclerc kon de McLaren van Norris verschalken en finishte achter zijn teamgenoot op de tweede plek. Een Ferrari een-tweetje dus, voor het eerst sinds Bahrein 2022. Het was zelfs al van 2007 geleden dat Ferrari en McLaren nog de vier eerste posities innamen!

3. Drama voor Mercedes

Het zag er al van in het begin van het weekend niet al te rooskleurig uit voor Mercedes. Hamilton had geen vertrouwen in de auto en kwalificeerde zelfs buiten de top 10, Russell deed het iets beter, maar was nog steeds duidelijk trager dan de McLarens. Maar het kon duidelijk nog erger, want Hamilton viel na 15 ronden uit met motorpech. Russell zat nog achter Alonso aan, maar raakte in de laatste ronde de controle over zijn wagen kwijt en belandde in het grind, tegen de muur en vervolgens op zijn zij. Een incident waar Alonso uiteindelijk de schuld voor kreeg, omdat hij verrassend vroeg geremd zou hebben voor de bocht. 

4. Haas kan racen!

Het leek bij de start van het seizoen niet goed te zitten bij Haas, dat het zonder de excentrieke teambaas Steiner moest doen en waarvan eigenaar Gene Haas naar verluidt geen investeringen zou willen doen om het team terug naar de hogere middenmoot te brengen. Maar het ontwikkelingswerk dat wel is gebeurd tijdens de winterstop, lijkt zijn vruchten te hebben afgeworpen. De Haas VF-24 is veel milder op zijn banden en kan zelfs het gevecht aangaan met Williams, RB en Sauber, met een dubbele finish in de punten in Australië. Maar kan het Amerikaanse team blijven volgen in de ontwikkelingsrace?

5. Pérez kon er niet voorbij

Het leek stilaan traditie te worden: Verstappen kwalificeert zich op pole, teamgenoot Pérez start ergens tussen de derde en de zesde plek maar kan zich opwerken naar de tweede plaats dankzij de snelle Red Bull. Alleen gebeurde dat dit weekend niet. Pérez had wel weer een tegenvallende kwalificatie en was comfortabel sneller dan de Mercedessen, maar raakte de McLarens niet voorbij. Na de race zei hij dat zelfs Verstappen niet had kunnen winnen vanop zijn startpositie. Of is de Mexicaan zijn sprookje bij het topteam eindelijk voorbij? Er staan genoeg piloten klaar om zijn plaats in te nemen, maar Ricciardo zal beter zijn best mogen doen, want hij liet zich in zijn thuisland opnieuw verslaan door teamgenoot Tsunoda, die zelfs zes kostbare punten wist te verzamelen met zijn zevende plek...

?