Enkele jaren geleden lanceerde Peugeot zijn elektrisch offensief met de e-208 en e-2008, twee compacte modellen met dezelfde elektromotor van 136 pk en batterij van 50 kWh. Net voldoende voor de stadswagen, eigenlijk iets te weinig voor de compacte SUV, die zijn beloofde rijbereik van 345 km niet wist waar te maken en daarmee net wat range tekort kwam om praktisch te zijn. Nu heeft de (e-)2008 een facelift gekregen die meer belooft. Laten we zien wat het geeft.
Leeuw met klauwen
Op esthetisch vlak zijn de veranderingen voor deze Peugeot e-2008 facelift niet wereldschokkend: net als de 508 en de 408 krijgt het model nu de drieklauwige lichtsignatuur van het merk met glanzend zwarte inzetstukken, die naadloos overgaan in de nieuwe grille. Ook het nieuwe logo van Peugeot maakt zijn intrede, samen met een vernieuwde lichtsignatuur achteraan – opnieuw met drie klauwvormige lichten – en nieuwe velgen die hun inspiratie hebben gehaald bij de futuristische exemplaren van de 408. In het geval van de GT-uitvoering krijg je ook full-LED-koplampen.
Aangenaam op bijna elk vlak
Aan boord is de revolutie vooral te vinden op digitaal vlak, met een vernieuwde digitale cockpit van 10 inch en een even groot centraal display, dat standaard meegeleverd wordt op elke 2008 – al hebben de Allure en GT wel een hogere resolutie. Je kan voor een aantal verschillende indelingen kiezen voor het tellerdisplay, waardoor iedereen wel een weergave vindt die past. De pianotoetsen als snelkoppeling blijven aanwezig, maar voor het instellen van de temperatuur aan boord moet je nog steeds via het centrale display, dat die bedieningen niet altijd toont. Niet zo handig. Gelukkig zijn er wel nog knoppen voor de zetelverwarming en diverse andere voertuigfuncties.
Qua afwerking en comfort moet de e-2008 niet onderdoen voor modellen van een klasse groter, ondanks zijn compacte formaat (4,30 m lang). De zetels hebben een nieuwe bekleding gekregen met de facelift, met Alcantara voor de topversies van het model, en ze zitten ook vrij goed. Qua binnenruimte moet je geen wonderen verwachten, grote volwassenen komen nog steeds in de problemen op de achterbank, maar de kofferruimte is met zijn 434 liter onder de hoedenplank meer dan correct.
Niet alleen efficiënt op papier
Maar de crux van dit verhaal is natuurlijk de nieuwe aandrijflijn van de Peugeot e-2008 facelift. Dankzij een 15% krachtigere elektromotor (nu 115 kW/156 pk) en een iets grotere batterij (54 kWh) kan de compacte SUV een WLTP-rijbereik van 406 km voorleggen, een dikke 60 km meer dan voordien. Dat komt vooral door die nieuwe elektromotor, die een pak efficiënter is en die we ook al konden testen in de Opel Astra Electric. Ook de rest van het compacte tot middelgrote gamma van Stellantis krijgt binnenkort deze nieuwe e-motor. Standaard krijg je trouwens een eenfasige lader van 7,4 kW, optioneel kan je kiezen voor drie fasen en 11 kW. Snelladen kan tot 100 kW, waarmee de batterij in ongeveer 30 minuten weer aan 80% zit.
Voor deze test zakten we af naar Malaga, in Spanje, waar er een heuvelachtig en gemengd parcours vol bochten van meer dan 200 km op ons wachtte. Een traject waarmee je in de oude e-2008 zowat tweederde van de batterij zou hebben opgebruikt, maar in het nieuwe model kwamen we toe op onze bestemming met nog bijna de helft op overschot en een verbruik van ongeveer 14,5 kWh/100 km. Een heel mooi resultaat, ook omdat we ons niet hebben ingehouden om de dynamische capaciteiten van de e-2008 te testen. In dagelijkse omstandigheden mag je dus gerust rekenen op 350 km, of zelfs meer als je niet al te veel snelwegkilometers doet. En daarmee is de e-2008 ook een stuk praktischer inzetbaar geworden.
Volwassen voor zijn formaat
Ook qua dynamiek bewijst de Peugeot (e-)2008 dat hij zeer volwassen rijdt voor zijn formaat. Hij ligt als een blok op de weg en laat zich niet afschrikken door een slecht wegdek of een scherpe bocht. Het stuurgevoel is iets minder, ook door het typische compacte stuurtje van Peugeot, maar de elektromotor reageert netjes op inputs van het rechterpedaal, vooral als je de sportmodus kiest. In Normal of Eco zijn de reacties wat slomer en moet je het gaspedaal wel erg diep indrukken om de vaart erin te houden. Er is ook nog een B-stand voor de versnellingsbak om harder te recupereren (en dus sneller af te remmen) als je van het gas gaat, maar je kan in tegenstelling tot sommige concurrenten het recuperatieniveau niet instellen via flippers achter het stuur. Ook rem je er niet genoeg mee af om echt van een ‘one-pedal’-systeem te spreken.
Nog een laatste pluim willen we geven aan de demping en de geluidsisolatie aan boord, die nogmaals het gevoel geven dat je met een grotere wagen onderweg bent. Peugeot heeft hierbij een zeer mooie balans gevonden, met een nadruk op comfort zonder daarbij overtollige koetswerkbewegingen op te wekken. Iets waar sommige andere elektrische modellen minder goed in lijken te slagen, met een vaak vrij stijve afstelling om het gewicht van de batterij te compenseren. Nog een voordeel van een compacte batterij, dus.
Prijzen Peugeot e-2008 facelift
Prijzen hebben we nog niet van de Peugeot e-2008 facelift, maar het vorige model heeft een vanafprijs van 40.883 euro, en het zou ons verbazen als de facelift goedkoper zou worden. Het gamma is opgebouwd rond drie uitrustingsniveaus: Active, Allure en GT. Op het instapmodel krijg je standaard de nieuwe LED-lichtsignatuur, parkeersensoren achteraan, automatische airco, de twee 10-inch displays en elektrische buitenspiegels. De Allure voegt er nog 17-inch lichtmetalen velgen aan toe, parkeersensoren vooraan en een hogere resolutie voor het infotainmentsysteem met smartphonekoppeling. De topversie GT heeft dan weer full-LED-koplampen, een parkeercamera, keyless entry & go en een contrasterend zwart dak. De optielijst is echter vrij uitgebreid, waardoor ons Allure-testmodel ook zaken als een 360°-camera, een panoramadak en zetelverwarming had.
Ons verdict
De Peugeot e-2008 facelift heeft precies gekregen wat hij nodig had: een meer efficiënte aandrijflijn die wat range anxiety wegneemt en hem meer inzetbaar maakt, zonder te raken aan zijn intrinsieke kwaliteiten. Het is dus nog steeds een comfortabele, praktische, stabiele en knappe compacte SUV, maar nu ook met een haalbaar rijbereik van 350 km of meer. Alleen jammer dat zijn prijs hem vooral aantrekkelijk maakt voor de professionele markt, want dit is een wagen waarmee je mensen kan overtuigen om elektrisch te rijden.